"Date" significa sia data che appuntamento e l'appuntamento con il Metropolitan Museum Of Art per appassionati e ricercatori é imprescindibile. Ancora una volta abbiamo confrontato il nostro archivio con le preziose informazioni sui modelli di André Perugia che il museo mette a disposizione a corredo del materiale fotografico (data certa o stimata; origine dell'oggetto; materiali utilizzati; iscrizioni che si trovano su di esso). In passato abbiamo fatto di meglio, ma anche in questo caso abbiamo trovato qualcosa di interessante. Ecco i risultati.
We're coming back to the Metropolitan Museum Of Art all the time. Besides the high quality photographs, the amount of info available is huge and detailed (date certain or presumed; materials, origin, inscriptions). So, being interested in all things André Perugia, we double checked a few items crossing data with our archive. We fared better in the past, nonetheless we have found something interesting anyway. Here's the results.
CASE #1
Padova Shoes | Designed by André Perugia
Source: MET
|
T-strap in pelle e seta disegnata da Perugia per il suo marchio Padova. Non può essere datata anni '20 perché il marchio Padova é nato nel 1933 con l'apertura del negozio omonimo a Parigi e la distribuzione in esclusiva per il mercato americano affidata a Saks Fifth Avenue nell'anno successivo. Inoltre, l'indirizzo sulla soletta (Rue De La Paix, 4) suggerisce un anno antecedente al 1937. Quindi, osservando brevetti e modelli dell'epoca, azzardiamo circa 1934.
Silk and leather T-strap shoes designed by Perugia under his own Padova label. It can't be 1920s because the Padova label was created in 1933 with a store of the same name in Paris and the U.S. distribution exclusively by Saks Fifth Avenue of the following year. Also, the address stamped on the insole (Rue De La Paix, 4) suggests before 1937. So, looking at models and patents of the time, we say probably ca. 1934.
Padova/Perugia Original MET data sheet now amended |
CASE #2
Label: "Modele Depose/21161/45630/Made in France"
Source: MET
|
Label: "Modele Depose/21161/45629/Made in France"
Source: MET
|
Questi due modelli sembrano appartenere alla stessa collezione: tacco Luigi XV, seta nera, una fibbia a fiocco con strass. Il primo é datato circa 1927, l'altro circa 1925.
Osservando i numeri dei modelli depositati si nota che appartengono alla stessa serie e sono consecutivi (45629 - 45630) e quindi molto probabilmente assegnati il medesimo giorno, certamente non a distanza di due anni. Sfortunatamente i brevetti in questione sfuggono al database francese ma con buona probabilità l'anno é il 1931. Un caso ancora aperto.
These two models seems to belong to the same collection: Louis XV heel, black silk, rhinestone clips but the first one is dated ca. 1927 while the other ca. 1925.
Looking at the consecutive patent numbers (45629 and 45630) - meaning granted the very same day - they can't be two years apart. Unfortunately these two patents seem to be lost in the French DB although most probably they were granted around the year 1931. Case not closed (yet).
André Perugia Original MET Data sheets now amended |
CASE #3
ANDRE PERUGIA
D O S S I E R
1926 | André Perugia | The Model "Rosary" Highlighted
Source: L'Art Vivant" magazine | 1926, June
Next to the Rosary, on the left the Orphic model |
Un bel modello da sera in seta, purtroppo rovinato, con listini intrecciati e una fibbia a forma di fiore. La datazione circa 1924 può probabilmente essere corretta in 1926 dopo aver osservato attentamente la scarpa evidenziata dall'editoriale della rivista L'Art Vivant del giugno 1926, in particolare la forma del collo e i listini intrecciati. Il fiore della versione pubblicata su L'Art Vivant era descritto in pelle colorata mentre su Vogue - gennaio 1927 - come dorato e con diamanti.
The easiest case of the lot: a nice silk evening shoe, sadly worn out, with interwoven bars and a flower-shaped clip. Given date is ca. 1924 but after a closer look to the highlighted shoe - taken from the magazine L'Art Vivant - June 1926 - it should be postponed by two years (Giveaways are the throat line and the interwoven bars. L'Art Vivant caption reads the flowers were made of leather) while Vogue - January 1927 - describe it as gilded with diamonds.
1927 | André Perugia's "Rosary" as seen in Vogue, January 1927
Source: Vogue
|
Original caption:
This azure/beige kid sandal is decorated with twisted narrow bands of gold and silver kid with a boucle of diamonds and gold.
Vogue France | January 1, 1927
André Perugia Original MET Data sheet still not amended |
Nella collezione del MET c'é anche un altro modello Padova (datato 1924-1925) per il quale valgono le medesime condizioni del Caso #1 anche se per la data non possiamo ancora essere precisi.
At the MET there's also another Padova model (dated 1924-1925) that falls in the same category as Case #1; as for the date we're still working on it.
ANDRE PERUGIA
D O S S I E R
F O O T N O T E
We informed the MET curators about our findings and they acknowledged them changing the credits. Which is nice. However, only Case #1 and #2 were amended. OK, their call.