Wednesday, May 30, 2012

AT THE MOVIES | MAX OPHULS'S DETAILS | FEATURING CAPOBIANCO | PART 1 |

1951 | Max Ophuls
Drawing by Georges Annenkov
Source: Georges Annenkov - Max Ophuls - Le Terrein Vague - Paris - 1962

[English Text Below]

Dettagli, dettagli, dettagli! I più insignificanti, i più discreti tra lo sono spesso i più suggestivi, caratteristici e anche decisivi. Dei dettagli giusti, dei nonnulla messi con precisione, fanno l’arte." 
Così diceva il grande regista tedesco Max Ophüls (Saarbrücken, 6 maggio 1902 – Amburgo, 25 marzo 1957), di cui é appena ricorso il 110° anniversario dalla nascita. 

La cinematografia di Max Ophüls è intrisa di dettagli e figure che tornano ciclicamente: angoli della macchina da presa ed inquadrature insolite dei soggetti, la presenza di scale e specchi, riprese effettuate dall’esterno di edifici verso l’interno, ombre profonde che accompagnano gli attori, la danza … 

Come nostro omaggio abbiamo scelto di ricordare il regista attraverso un suo inedito leit motiv, uno di quei dettagli cui il regista attribuiva così tanta importanza: la ripetuta presenza di inquadrature con le calzature degli attori in primo piano. 

1949 | Barbara Bel Geddes and Ruth Brady
From the movie Caught by Max Ophuls

1949 | Barbara Bel Geddes and Ruth Brady
From the movie Caught by Max Ophuls

I costumi furono per Ophüls una componente fondamentale nella costruzione della scena e per questo si affidò a nomi di primissimo piano. Martine Carol nel film Lola Montès riuscì a farsi vestire da Marcel Escoffier (costumista in Senso e Il Gattopardo di Luchino Visconti); per Lettere Da Una Sconosciuta Ophüls collaborò con Travis Banton (sua la strepitosa sfilata nel film Fascino, con Rita Hayworth); in Sgomento fu scelto Jean Louis (il preferito di Sandra Dee) e in Presi Nella Morsa Orry-Kelly (più volte costumista per Billy Wilder: creò i costumi di Marilyn Monroe in A Qualcuno Piace Caldo e  il caleidoscopico guardaroba di Rosalind Russel in Zia Mame).

Infine, Georges Annenkov - il preferito di Ophüls per affinità di sentire e cultura scenica - con cui realizzò tutti gli ultimi film della sua carriera: Il Piacere E L'Amore (La ronde) del 1950, Il Piacere (Le plaisir) del 1952, I Gioielli Di Madame De... (Madame De...) del 1953 e Lola Montès del 1955. 


1952 | From the movie Le Plaisir
 by Max Ophuls

Le inquadrature che includono calzature sono già presenti nei film precedenti, curati dagli altri costumisti. Ma è con Annenkov che l’attenzione a questo aspetto si fa più esplicita, tanto da spingere Ophüls ad aggiungere alla lista dei collaboratori nei titoli di testa – cosa decisamente insolita per l’epoca - Capobianco, italo-francese di origini partenopee, uno dei più importanti maestri bottier di Francia tra i più in voga del tempo nel settore calzaturiero.


1952 | From the movie Le Plaisir
by Max Ophuls

1952 | The girl of the Maison Tellier (Le Plaisir) during a break
L to R: Mathilde Casadessus, Danielle Darrieux, Mila Parely, 
Ginette Lecrercet, Paulette Dubost
Source: Georges Annenkov - Max Ophuls - Le Terrein Vague - Paris - 1962

"Details, details, details! The most insignificant, the most unobtrusive among them are often the most evocative, characteristic and even crucial. Exact details, an artful little nothing, make art." (Max Ophüls)

May, 6 2012 is the 110th anniversary of the birth of German director Max Ophüls (Saarbrücken | May, 6 1902 - Hamburg | March, 25 1957). 

Max Ophüls films are full of recurring details and images: unusual shots and camera angles, the presence of stairs and mirrors, shots taken from the outside towards the inside of buildings, deep shadows accompanying the actors, dance scenes ... As a tribute, we want to remember the director through another unusual perspective: shots with shoes in the foreground

The costumes were for Ophüls a key component in the stage construction: that’s the reason why he always worked with very important costume designers. Martine Carol in the movie Lola Montès obtained to work with Marcel Escoffier (costume designer for Luchino Visconti’s Senso and The Leopard); for Letter From An Unknown Woman Ophüls cooperated with Travis Banton (the costume designer for the amazing fashion show in the movie Cover Girl, with Rita Hayworth); in The Reckless Moment Jean Louis was chosen (Sandra Dee’s favourite) and Orry-Kelly in the movie Caught (several times costume designer for Billy Wilder: he created Marilyn Monroe's dresses in Some Like It Hot and the kaleidoscopic Rosalind Russell's wardrobe in Auntie Mame

Finally, for affinity and stage culture, Ophüls put Georges Annenkov above all the others. He was chosen for final leg of his career: Roundabout (La Ronde), 1950, Le Plaisir, 1952, The Earrings of Madame de... (Madame de ...), 1953 and Lola Montès, 1955. 

Shots including shoes were already present in the earlier films, but with Annenkov it becomes more explicit to the point that Ophüls added to the list of collaborators in the headlines - something very unusual for that time - Capobianco, one of the most important bottier of France of Italian origin and among the biggest names in fashion footwear.

1950-1955 | Max Ophuls | Capobianco |
Part 1 | Part 2 | Part 3 | Part 4

Tuesday, May 29, 2012

HEELSTORY | ROGER VIVIER AT THE PAVILLION DE MARSAN [PARIS] | THE GIANT WOODEN SCULPTURES FROM THE LOUVRE RETROSPECTIVE | DECEMBER, 9 1987 - MARCH, 13 1988

1987 | Roger Vivier at the Louvre
Talon Choc
Source: Aguttes

Nel 1943, nella sua casa di New York, Fernand Léger spiegava ai suoi amici i prototipi delle scarpe di Vivier. Li analizzava per i volumi piuttosto che per le qualità decorative. Léger addirittura suggerì di modificarne la struttura, per esempio trasformando il tacco nella prua di una nave per enfatizzarne la purezza della forma. La sua idea venne realizzata molti anni più tardi per la retrospettiva a Parigi del 1987 (Musée des Arts de la Mode). Fino al 1998 le sculture sono state esposte in tutto il mondo come contrappunto allo stile di Roger Vivier. 
Testo basato su un articolo di Gérard Benoît Vivier
(Figlio adottivo di Roger Vivier)
Source: Aguttes

In 1943, when Fernand Léger showed prototypes by his friend Vivier to friends who came to visit him in New York, he analysed their subtle volumes rather than extolling their decorative panache. Léger even suggested the shoes be structurally enlarged – say, by transforming the heel into a ship’s prow – in order to emphasize their linear purity. His idea would bear fruit many years later, at the Vivier retrospective in Paris (Musée des Arts de la Mode) in 1987: these monumental wooden sculptures were exhibited throughout the world between 1987-98, as a counterpoint to Roger Vivier’s shoe designs. 
Text based on article by Gérard Benoît Vivier
(Roger Vivier's adopted son)
Source: Aguttes


1987 | Roger Vivier
Talons Virgule | L 295 cm
Source: Aguttes

1987 | Roger Vivier
Talons Virgule | L 295 cm
Source: Aguttes

1987 | Roger Vivier
Talon étrave | 253 X 128 X 190 cm
Source: Aguttes

1987 | Roger Vivier
Talon étrave | 253 x 128 X 190
Source: Aguttes

1987 | Roger Vivier
Petit talon |  130 X 75 cm
Source: Aguttes

1987 | Roger Vivier
Preparation for The Louvre Retrospective
Source: Aguttes

Roger Vivier
HEELSTORY
Source: Aguttes


1987 | Roger Vivier
Grand soulier |  306 X 102 cm
Source: Aguttes


Tranne la quarta e la quinta, tutte le sculture monumentali in legno sono state vendute dalla casa d'asta Aguttes nel Novembre 2011.

Auction house Aguttes sold all of the wooden sculptures (minus the fourth and the fifth) in November 2011.


F O O T N O T E

Talon Virgule (Front) | Talon Polichinelle (Back)
At The Musèe International De La Chaussure, Romans - France
Photograph: Stéphane Marc | Source: ledauphine.com

ROGER VIVIER
& FRANÇOIS LESAGE

ROGER VIVIER
EXPERIMENTS WITH DU PONT'S CORFAM


Monday, May 28, 2012

1958 | MOLASCHI | PARABIAGO, MILAN |

1958 | MOLASCHI [By Battista & Elia Molaschi]
San Lorenzo di Parabiago, Milan

MOLASCHI
Parabiago, Milan
I N D E X

Sunday, May 27, 2012

HANNAH HÖCH [1889-1978] | 1916 - 1963 |

1963 |  HANNAH HÖCH
Grotesque
Source: Weimar Art

1916 | HANNAH HÖCH
Man Geht Mit

1931 | HANNAH HÖCH
Peasant Wedding Couple (Courtesy Galerie Berinson, Berlin)
Source: Lens Culture 

1932 | HANNAH HÖCH
Lustige Person
Source: Archives Dada

1933 | HANNAH HÖCH
The Eternal Folk Dancers
Source: flickr

1832-2009

Thursday, May 24, 2012

1959 | RESTELLI & TOSCA | PARABIAGO, MILAN |

1959 | RESTELLI
Parabiago, Milan
1959 | TOSCA [By Mezzanzanica]

Parabiago, Milan


PARABIAGO'S
FOOTWEAR EXHIBITION [1954 - 1960]
PART 1 | PART 2

Tuesday, May 22, 2012

1969 | ELISABETH | PARABIAGO, MILAN | PART 1

1969 | ELISABETH | Parabiago, Milan
Designed by Angelo Rancilio

1969 | ELISABETH | Parabiago, Milan
Designed by Angelo Rancilio

1969 | ELISABETH | Parabiago, Milan
Designed by Angelo Rancilio

1969 | ELISABETH | Parabiago, Milan
Designed by Angelo Rancilio


ELISABETH
INDEX

Sunday, May 20, 2012

TWO-TONE | TBAMFW # 16 |

THE WORLD/INFERNO FRIENDSHIP SOCIETY
2010 | Vox Inferne 7" EP | Team Science Records!

I World/Inferno Friendship Society hanno inventato un genere su cui i Gogol Bordello hanno capitalizzato. Seppur pregevoli, i tre brani a cappella del 7" non li rappresentano adeguatamente. Edizione limitata a 500 copie. Il dipinto é di Rain Polsky.

The World/Inferno Friendship Society invented a genre and later the Gogol Bordello cashed in on it. A cappella LTD edition 7" EP which is a nice effort but doesn't fully represent how great the band is. 500 copies. Painting by Rain Polsky.


THE SKOIDATS
1997 | The Times | Moon Ska Europe

Poco conosciuti e infinitamente superiori alle migliaia di band ska/punk del pianeta. Anzi, nemmeno paragonabili: grandi canzoni, tecnica superiore e una sezione fiati degna di una brass-band di New Orleans. Sciolti troppo presto. Le foto sono di Ben Croft

Head and shoulder above the zillion others ska/punk bands. Great songs, tight musicianship and a special mention for the New Orleans brass-band style horn section. They split up way too soon. Photos by Ben Croft.

THE SKOIDATS
1997 | The Times | Moon Ska Europe | Back Cover

BELIEVABLE PICNIC
1996 | Believable Picnic | Absolute Records

Disciolto gruppo cristiano di Nashville. Si definivano con molta autoindulgenza "un gruppo di rock moderno con una punta di Monty Pyton".

Defunct Christian band from Nashville. They said: "We like to think of ourselves as modern rock with a dash of Monty Python." Wishful thinking.


Kauko Röyhkä
1981 | Uusia Tansseja | EMI

Kauko Röyhkä é un musicista/scrittore finlandese. Il titolo é traducibile come "Le nuove danze" e la musica é costruita sull'asse Velvet/Lou Reed. 

Kauko Röyhkä is a Finnish musician/novelist. Title translates as "The New Dances" and the music moves along a Velvet/Lou Reed axis.


MODERNETTES
2007 | Get Modern Or Get F*cked | Lady Kinky Karrot

Canadesi di Vancouver. Grande gruppo in bilico tra punk e power-pop. La copertina é della stampa italiana (in vinile) del CD discografia pubblicato dalla Sudden Death dei D.O.A (2005).

A great punk/power-pop band from Vancouver. The cover is the vinyl-only Italian press of the discography CD released by D.O.A.'s Sudden Death Records (2005).


MODERNETTES
2007 | Get Modern Or Get F*cked | Lady Kinky Karrot | Alternate Cover


THESE BOOTS
ARE MADE FOR

WALKING
The Complete Series

Saturday, May 19, 2012

1931 | SALVADOR DALÍ | SCATOLOGICAL OBJECT FUNCTIONING SYMBOLICALLY | GALA'S SHOE


Salvador Dalí
Surrealist Object Functioning Symbolically, 1931/73 | Art Institute of Chicago
© Salvador Dalí, Fundació Gala-Salvador Dalí / Artists Rights Society (ARS), New York, 2016


Forget the sculpture/mechanism, the masterpiece is the title.

The meaning of via OneSurrealistADay.com.




1931 | SALVADOR DALÍ
Scatalogical Object Functioning Symbolically - Gala's Shoe
Source: Conquest of the Irrational/NYPL Digital Gallery


Assorted VanDALIsm
Salvador Dalí Index

Shoes & Art
1832 - 2011




1931 | SALVADOR DALÍ
Scatalogical Object Functioning Symbolically - Gala's Shoe
Source: TerminARTSors

Wednesday, May 16, 2012

1973 | OMEGA | NAPLES |

1973 | OMEGA | 
Naples

1973 | OMEGA | 
Naples
Source: Ars Sutoria magazine | January, 1973 |


Tuesday, May 15, 2012

SERENDIPITY | OOPS! | WE HAVE FOUND ANOTHER ANDRE PERUGIA SHOE |

Left: American 1950s? NOPE
Source: SHOES | Linda O'Keeffe | Workman Publishing | 1996


Potrebbe anche trattarsi di una replica prodotta negli anni '50 visto che ne esistono del modello color oro e sono conservate al Musée International De La Chaussure di Romans; oppure una copia autorizzata (o meno) da Perugia stesso. Potrebbe, ma quel che é certo é che si tratta di un design Perugia.

It could be a Fifties replica (Fifties replicas of the Golden Shoe are kept at the Musée International De La Chaussure, Romans - France); or an authorized (or not) copy by Perugia himself. Either way, it's a Perugia design.



Golden Pump With Gold Kid Overlay |
Source: SHOE ICONS

Tutti i dettagli di questa scarpa li trovate QUI, ma se avete fretta le tre immagini qui sotto possono bastare.

HERE all the details about this shoe, otherwise the images below sums it up pretty nicely.


50's | Andy Warhol
Homage to Perugia | Bata Shoe Museum | Toronto 

1923 | André Perugia | Velvet pump
Decorated with gold kid overlay
Source: Shoe Icons


1923 | André Perugia
Gazette Du Bon Ton No. 4
Illustration by Pierre Mourgue


_________________

ANDRÉ PERUGIA
D O S S I E R
_________________



FOOTNOTE

André Perugia Incognito
From: Vintage Shoe | Caroline Cox | Carlton Books Ltd | 2008
Detail page 42


La scarpa disegnata da Warhol, insieme ad altre tre, é stata riprodotta anche nel libro "Vintage Shoes" di Caroline Cox.

Leggendo la didascalia notiamo che:

01 - non vengono attribuite ad André Perugia, né indicata la fonte (Gazette du Bon Ton)

02 - la datazione é errata

03 - il riferimento alle punte allungate é solo un vezzo del disegnatore (Pierre Mourgue) e non lo stile delle scarpe (E le immagini qui sopra lo mostrano adeguatamente).

ERRARE HUMANUM EST


Warhol's shoe, along with three others, are also shown on Caroline Cox's "Vintage Shoes".

Reading the caption we notice that:

01 - the shoes are not attributed to André Perugia, nor is the source (Gazette du Bo Ton)

02 - the date is wrong

03 - the "elongated toes" reference is just the style of the drawing artist (Pierre Mourgue) and not of the shoes (As shown on the images above).

ERRARE HUMANUM EST


Right: André Perugia Incognito
From: Vintage Shoe | Caroline Cox | Carlton Books Ltd | 2008 
Page 42

Monday, May 14, 2012

1973 | ORSILVIA STEPHY | PORTO SANT'ELPIDIO |

1973 | ORSILVIA STEPHY
Porto Sant'Elpidio [Fermo - Marche Region]

Sunday, May 13, 2012

AMERICAN GOTHIC SHOES | 1926 | GRANT WOOD | OLD SHOES |

1926 | GRANT WOOD | Old Shoes |
Source: Wikipaintings
"I had to go to France to appreciate Iowa."
GRANT WOOD
Yes, that Grant Wood. 

1930 | American Gothic
GRANT WOOD



H E R E
G A L O R E

Friday, May 11, 2012

CAT.NO.002 | SITTING ON THE DOCK OF eBay | I. MILLER 1934 - 1941 |

1934 | I. Miller
Evening Slipper
Source: your name here

1935 | I.Miller
Complete Springtime Symphony Of Foot Fashions
Source: Virtual Shoe Museum

1935 | I. Miller | Beautiful Shoes

1937 | I. Miller 
Summer Show
Source: your name here _____

1937 | I. Miller 
For the Fall girl |  New Elastic Leathe
Source: your name here _____

1938 | I. Miller's Soft Shoes
Stretch-Ons or Slip-Ons
Source: HPrints

1939 | I. Miller | Beautiful Shoes
Stretch-Ons | LASTEX ... the Miracle Yarn That Makes Things Fit

1940 | I. Miller
Travelling Light?

1940 | I. Miller
The Lastex look | Photograph by George Platt Lynes
Source: your name here _____

1941 | I. Miller
Spirit-lifters | Amazons In High Colors

1941 | I. Miller
Mules For Yule

1941 | I. Miller
Tom-buoys

1941 | I. Miller
Lo-Ways | Improve Your Walk In Life

1941 | I. Miller
Solves The Housing Problems For Toes

1941 | I. Miller
875 Ingenues Shoes 



Who is Israel Miller?
STEPPIN IN HER I. MILLER SHOES
A LOST AMERICAN CLASSIC | ISRAEL MILLER | DeLuxe Shoes |

I. MILLER IS THE TREND
1956 | ANDRE PERUGIA FOR I. MILLER
THE PATENTED CHANGEABLE HEEL |

I.MILLER
INDEX
DeLuxe Shoes