AT THE MOVIES | MAX OPHULS'S DETAILS | FEATURING CAPOBIANCO | PART 2 |

1953 | The Earrings Of Madame De... 
Directed by Max Ophuls

[English Text Below]

“Il caso ha questo di strano: accade naturalmente.”
Con questa frase l’algido generale André (Charles Boyer) spiega l’inverosimile casualità al centro della vicenda nel film "I Gioielli Di Madame De..." di Max  Ophüls, tratto da un romanzo di Louise de Vilmorin. Continuando lo schema del suo precedente film “La Ronde”, Ophüls tornò al gioco della concatenazione degli eventi per raccontare una storia che parte da un paio di orecchini donati dal marito alla frivola Madame De… (Danielle Darrieux, stupenda in questo film), che lei vende in segreto, per estinguere alcuni debiti e che le ritornano tramite un ambasciatore italiano (Vittorio De Sica) del quale si innamorerà e col quale precipiterà verso una fine drammatica. 

1953 | Danielle Darrieux and Vittorio De Sica
The Earrings Of Madame De...

Il film si apre e si chiude sugli stessi orecchini, che accompagnano e simboleggiano la profonda trasformazione della protagonista. All’inizio snobbati dalla proprietaria, alla fine ne diventano il bene più prezioso. Nel suo “Max OphulsGeorges Annenkov raccontò le raccomandazioni del regista nell’affidargli il disegno di questi gioielli, che furono poi realizzati dalla maison Gaucherand

1953 | Danielle Darrieux in The Earrings Of Madame De... 
Directed by Max Ophuls

1953 | Charles Boyer in The Earrings Of Madame De... 
Directed by Max Ophuls

“I Gioielli Di Madame De..” è il primo film di Ophuls in cui compare esplicitamente il nome del bottier Capobianco. Gli stivaletti indossati da Danielle Darrieux si vedono in poche inquadrature; qualche scena in più va alle calzature maschili con gli stivali del generale o della servitù. A giustificare la presenza di Capobianco sembrerebbe più l’eccesso di zelo di Annenkov ed Ophuls, anche se una delle inquadrature insolite e caratteristiche di Ophuls è proprio nel momento di maggior pathos prima del drammatico esito finale: la disperata corsa contro il tempo di Madame, per arrivare a impedire il duello fra il marito e l’amante, si incrocia con la misurazione della distanza fra i due contendenti fatta dal giudice. A passi lunghi e solenni, in primo piano.
  

1953 | Still frame from The Earrings Of Madame De ...

1953 | Still frame from The Earrings Of Madame De ...
Shoes by Capobianco

1953 | Still frame from The Earrings Of Madame De ...
Shoes by Capobianco

1953 | Still frame from The Earrings Of Madame De ...
Shoes by Capobianco

1953 | The Earrings Of Madame De ...
Movies credits | Shoes by Capobianco


“That's what's so strange in chance: it happens naturally” 


This is how the stone cold General André (Charles Boyer) explains the unlikely randomness of the plot,in the movie The Earrings of Madame De... based on a novel by Louise de Vilmorin. Using the same pattern as his previous film "La Ronde", Max Ophüls directed a story that starts with a pair of earrings given to the frivolous Madame De.. (the lovely and talented Danielle Darrieux) by her husband; Madame sells the earrings in secret to pay off some debts but they were given back to her by an Italian Ambassador (Vittorio De Sica), who she falls in love with on her way to a dramatic end. 

The film starts and ends with the same earrings: a symbol of the profound transformation of the protagonist. At first despised by their owner, as the movie unfolds, the earrings become her most precious possession. In his "Max Ophuls", costumes designer Georges Annenkov wrote about the recommendations received by the director about the earrings design, manufactured by the maison Gaucherand



The Earrings of Madame De... is Ophüls first film with the name of Capobianco in the credits list. The boots worn by Danielle Darrieux can only be seen in a few shots, while men's shoes and boots received more exposure. 


At first sight, the name Capobianco in the credits might be seen as an excess of zeal by Ophuls and Annenkov; still, a signature Ophuls-style shots marks a moment of great pathos right before the dramatic outcome: the desperate attempt by Madame to prevent the duel between her husband and her lover crosses the tense close-ups of the judge measuring the distance between the two contenders. Long and solemn steps in Capobianco footwear.


1950-1955 | Max Ophuls | Capobianco |
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