1955 | Mon Film magazine cover Source: Tout ceci est magnifique |
[English Text Below]
Lola Montès fu il quarto ed ultimo film della collaborazione fra Max Ophüls e Georges Annenkov a causa della morte del regista. Come raccontò nel suo libro “Max Ophüls”, per questo film Annenkov fece un lavoro enorme, disegnando oltre settecento maquettes di scene e costumi.
Lola Montès Martine Carol wears a costume by Marcel Escoffier |
Unica eccezione, i costumi sfarzosi di Martine Carol, di cui il Musée Galliera a Parigi conserva degli esemplari, che furono realizzati da Marcel Escoffier (colui che con Piero Tosi creò i costumi de “Il Gattopardo” e “Senso” di Visconti), a causa di precedenti risentimenti fra Annenkov e Martine Carol.
Lola Montès Peter Ustinov wears Capobianco |
Infine le calzature. Ancora una volta le realizzò Capobianco, per Martine Carol e per tutti i personaggi in scena, prima di tutti Peter Ustinov. Non manca anche qui qualche insolita inquadratura, tipo questa, dove sono in primo piano insieme a Peter Ustinov.
Lola Montès | An unusual cut | Peter Ustinov and Capobianco shoes |
Lola Montès Another unusual cut | Martine Carol and Capobianco boots |
Sono comunque molto più visibili nelle terribili foto pubblicitarie, senz’altro opera non di Ophüls, ma dello staff promozionale di Martine Carol, che tentò di riproporla nella procace versione del film Nana, realizzato dal marito Christian-Jacque, che le aveva procurato un successo strepitoso in quello stesso anno.
1955 | Martine Carol promotional shot for Lola Montès |
1955 | Capobianco boots worn by Martine Carol for Lola Montès promotional shots | Courtesy Patrice Reboul |
1955 | Martine Carol in Nana by Christian-Jacque |
Lola Montès credits: shoes by Capobianco |
Because of Ophüls death, Lola Montès was the fourth and final film of the collaboration with Georges Annenkov. As he wrote in his “Max Ophüls” book, Annenkov drew more than seven hundred maquettes for scenes and costumes of this film. The only exception being the gorgeous costumes for Martine Carol (some of them held at the Musée Galliera in Paris) made by Marcel Escoffier (who created with Piero Tosi the costumes for Visconti’s "The Leopard" and "Sense") because of previous grievances between Annenkov and Martine Carol.
And finally, the footwear. Once again made by Capobianco for Martine Carol and all the characters on stage, Peter Ustinov above all. The film contains some unusual shot, Ophüls's signature, like the one where Martina Carol shoes are in the foreground with Peter Ustinov. However her boots are much more under the spotlight in the awful promotional photos made by the Martine Carol marketing staff: the pictures aimed to show the actress in the same sexy look that had brought her a huge success with the movie Nana, directed by Christian-Jacque, her husband.