Tuesday, July 30, 2013

1969 | ERCO | VIGEVANO |

1969 | ERCO | by Ermenegildo Comelli
Vigevano

1969 | ERCO granted with the International Fashion Leather Award, Florence
Source: Carla Comelli Archive

ERCO | Vigevano
INDEX

IL TACCO A SPILLO | THE STILETTO HEEL
PHOTOGALLERY 1953 - 1962

Saturday, July 27, 2013

1968 | VACCARI | BOLOGNA | PART 2 |


1968 | Vaccari
Bologna

1968 | Vaccari
Bologna

1968 | Vaccari
Bologna

1968 | Vaccari
Bologna

1968 | Vaccari
Bologna

1968 | Vaccari
Bologna


History Of The
SHOE FACTORY VACCARI
BOLOGNA

VACCARI
Index


Thursday, July 25, 2013

1968 | VACCARI | BOLOGNA | PART 1

1968 | VACCARI
Bologna

1968 | VACCARI
Bologna

1968 | VACCARI
Bologna

1968 | Vaccari Bologna
Source Moda in Pelle


History Of The
SHOE FACTORY VACCARI
BOLOGNA

VACCARI
Index

Tuesday, July 23, 2013

TORRITA DI SIENA, TUSCANY | ALESSANDRO SPINELLI'S FOOTWEAR MUSEUM |

Shoe design by Giuliano Gobbi
Torrita di Siena | Tuscany | Alessandro Spinelli's Shoe Museum
Photo by Irma Vivaldi

A Torrita di Siena, nella splendida cornice della Valdichiana, abbiamo visitato un piccolo museo privato, dove una serie di modelli e oggetti legati al mondo della calzatura (macchinari, punzoni, timbri, ecc.), racconta alcune pagine dell’evoluzione della produzione italiana del secolo scorso. 

Il proprietario, il signor Alessandro Spinelli, dopo aver lavorato in Veneto nel distretto calzaturiero di Strà, si trasferì in Toscana, dove fondò negli anni '60 la SAMMI, un'azienda produttrice di minuterie metalliche per il settore calzaturiero. Nel corso della sua lunga carriera lavorativa ha raccolto oggetti e calzature che vanno dagli anni ’30 al primo decennio del 2000: scarpe sportive, da montagna, modelli da uomo, da bambino, ma soprattutto calzature femminili degli anni ’80.

Della collezione fanno parte modelli di Otello Bertocco, Ciro Mele, Umberto Tosetti e qualche modello dell'ultimo periodo creativo di Salvatore Deodato. Il cuore della collezione è senza dubbio rappresentato dalle numerosissime calzature disegnate dallo stilista Giuliano Gobbi. L’azienda del sig. Spinelli ebbe modo di collaborare a lungo con lo stilista, premiato nel 1969 con l'Oscar della calzatura, realizzando infinite varianti di fibbie, borchie, cinturini, catenine, ornamenti vari di cui Gobbi arricchiva i propri modelli, in un crescendo decorativo che raggiunse i suoi vertici negli anni ’80. Di questa collaborazione sono stati conservati numerosissimi esempi. 

La collezione di Torrita rappresenta probabilmente oggi la maggiore traccia dell’opera dello stilista toscano d’adozione e meriterebbe, oltre ad una visita, soprattutto un buon lavoro di riorganizzazione e una maggiore valorizzazione a livello territoriale.



Shoe design by Giuliano Gobbi
Torrita di Siena | Tuscany | Alessandro Spinelli's Shoe Museum
Photo by Irma Vivaldi

In the beautiful setting of the Val di Chiana, Tuscany - Torrita di Siena to be precise - we found a small private museum, where many footwear-related models and objects (production machines, punches, stamps, etc) tell a story about the Italian production of the last century.

The owner, Mr. Alessandro Spinelli, after working in the Veneto region - shoe district of Stra - moved to Tuscany, where he founded in the 60s the SAMMI company, to produce metal parts for the footwear industry. He has been collecting for many years objects and footwear ranging from the 30s to 2000s: sports shoes, mountain boots, models for men, child and many women's shoes from the 80s.

The collection includes models by Otello Bertocco, Ciro Mele, Umberto Tosetti and late models from Salvatore Deodato. However the heart of the collection is undoubtedly represented by the many shoes designed by fashion designer Giuliano Gobbi. Mr. Spinelli’s company Sammi worked extensively with the designer awarded with the Footwear Oscar in 1969. They produced an endless variety of buckles, studs, straps, chains, ornaments that Gobbi more and more used to embellish his models in the Eighties. Therefore many examples of this collaboration have been collected by Mr. Spinelli. 

The museum in Torrita probably represents the bulk of what's left of the designer's work: it deserves a visit, a good reorganization and fuller recognition at the local level.



Shoe design by Giuliano Gobbi
Torrita di Siena | Tuscany | Alessandro Spinelli's Footwear Museum
Photo by Irma Vivaldi

Shoe design by Giuliano Gobbi
Torrita di Siena | Tuscany | Alessandro Spinelli's Footwear Museum
Photo by Irma Vivaldi

1986 | Shoe design by Giuliano Gobbi
Torrita di Siena | Tuscany | Alessandro Spinelli's Footwear Museum
Photo by Irma Vivaldi

Shoe design by Giuliano Gobbi
Torrita di Siena | Tuscany | Alessandro Spinelli's Footwear Museum
Photo by Irma Vivaldi

Shoe design by Giuliano Gobbi
Torrita di Siena | Tuscany | Alessandro Spinelli's Footwear Museum
Photo by Irma Vivaldi

GIULIANO GOBBI 
1969 [Footwear Oscar Winner]

ITALIAN
FOOTWEAR
OSCAR

T h e H i s t o r y
OSCAR
ITALIANI
DELLA CALZATURA


Sunday, July 21, 2013

SALAD DAYS FOUR ONE SIX | TBAMFW INTERLUDE #5 |

2013, Summer | SALAD DAYS | Volume 4, Issue 16
LTD Edition cover
Photograph by Antonello Mantarro

SALAD DAYS, la miglior rivista italiana di punk-rock, skate e streetwear omaggia con il numero estivo i 411 di Dan O'Mahony. E Van Gogh.

SALAD DAYS, the best Italian magazine about punk-rock, skate culture and streetwear pays homage to Dan O'Mahony's 411. And Van Gogh.


1991 | 411 | This Isn't Me | Workshed
Photograph by Dan O'Mahony

Metropolitan Museum Of Art, NY

SALAD DAYS
ONLINE
IS
H E R E

THESE BOOTS
ARE MADE
FOR WALKING
Shoes & Music

Saturday, July 20, 2013

JULY 20, 1969 | THESE BOOTS ARE MADE FOR MOON WALKING | TBAMFW #18 |


1969 | No Artists 
Man On The Moon 7" | Philips UK 
Source: Discogs

The story in sound of the Apollo 11 landing
July 20, 1969


1976 | Neil Armstrong Moon Boot 
Given by NASA to the Musée de Romans for a five-year period 
Source: La Chaussure | Atelier Achette, 1980


F O O T N O T E

"We went to the moon to have fun, but the moon turned out to completely suck."
M.T. Anderson | FEED incipit |
Candlewick Press, 2002



1977 | Victor Burgin 
Untitled from US77, 1977 
Source: Panic Attack! | Merrel 2007


These Boots Are Made For Walking A.K.A.
SHOES & MUSIC

Friday, July 19, 2013

1973 | SALVATORE DEODATO FOR ROMEA AT THE MAA | BELGRADE, SERBIA

Salvatore Deodato for Romea
At The MAA (Museum of Applied Art) | Belgrade, Serbia

Quando nel 2011 fu organizzata la mostra "Salvatore Deodato - dall'ideazione alla crezione" presso il Museo "Cav. Vincenzo Andolfi" di Sant'Elpidio A Mare, si pensava che l'eccentrica serie che il designer realizzò per il calzaturificio Romea di Campagna Lucia (VE), con la collaborazione del tacchificio Vale, fosse andata irrimediabilmente perduta.

Ora invece stanno emergendo esemplari da musei ogni volta diversi anche se nessuno - finora - era stato attribuito a Deodato.

Dopo la versione conservata presso la Walker Art Gallery di Liverpool, quella esposta al LVR di Bonn e la versione conservata al Ledermuseum di Waalwijk in Olanda, ora è la volta di Belgrado, in Serbia, dove la mostra "Oh, Those Shoes!" ne presenta un paio ancora diverso.
"Le scarpe presso il nostro museo sono marchiate Romea e credo furono disegnate da Salvatore Deodato. L'allora adolescente Lana Zafirović di Belgrado le acquistò a Milano, dopo averle viste sulla copertina di Vogue nel 1972."
così ci ha raccontato Bojana Popović, curatrice della mostra "Oh, Those Shoes!".



The exhibition "Salvatore Deodato - From concept to creation" at the Museum "Cav. Vincenzo Andolfi" in Sant 'Elpidio a Mare was organized in 2011. It seemed at that time that the stunning series created by the designer for the shoe factory Romea (Campagna Lucia – Venice), in collaboration with the last maker Vale, was lost forever.

So it comes with great surprise that different models are popping up from museums across Europe, even though not attributed to Deodato (until now). 

The iconic Deodato/Romea model is now showcased in Belgrade, Serbia at the exhibition "Oh, Those Shoes!”, following the one kept at the Walker Art Gallery in Liverpool, the model on display at the LVR’s Schuhtick exhibition (Bonn) and the pair stored at the Leather Museum in Waalwijk, Netherlands.
"The shoes of our Museum are branded Romea and, I believe, designed by Salvatore Deodoto. Lana Zafirović, a teenager from Belgrade, had seen those shoes on the cover of the Vogue and bought them in Milan in 1972." 

told us Mrs. Bojana Popović, curator of the exhibition"Oh, Those Shoes!".



FOUR OF A KIND
1973 | Salvatore Deodato
At museums across Europe

In senso orario a partire dall'alto a sinistra:

Clockwise from top left:

01 | Belgrade, Museum of Applied Art | Photo Source: Designed

02 | Bonn, Germany | At The Schuhtick Exhibition | Photograph by Inge Specht

03 | Waalwijk, Nederland | Leder en Schoenen Museum | Waalwijk (Cortesy of by Inge Specht)

04 | Liverpool, England | Walker Art Gallery


1973 | Salvatore Deodato for heelmaker VALE
S. Elpidio A Mare, Marche region

And then, two years later, the Deodato model started to appear elsewhere: the first one from none other than Hollywood (Santa Monica actually) king of shoes Fred Slatten (1992 - 2015). A two-page spread in US TV Guide described the shoe as:
Slatten's hole-in-the-wall wedgie (center) is of laminated wood with decoupage sides and a $ 90 price tag.


1975 | Fred Slatten
From: TV Guide - November 15, 1975

1977 | U.K.
Source: British Pathé

More likely a reproduction than a Deodato original found in this 1977 video from British Pathé about the damages platform shoes can cause the wearer. The video description says: 

Location Unknown / Unclear - London?
Girls and men walking. Reporter interviewing various people about the claims that platform shoes being health hazard. An expert talks about it but is not very good in convincing a girl not to wear them
(The Deodatos). More people on the street being interviewed. Some people say they look ridiculous, shoe salesman defences them with bizarre explanations etc. The end of an item shows the reporter wearing platform shoes and having difficulty walking. Voiceover informs that most of the injuries happen in the first few days of wearing them. Reporter walks off with difficulty.
(163 ft - Mag. Track in 4645 F)
Cataloguer's note - brilliant item, very entertaining.

Indeed, and the hilarious footage can be seen here.



1977 | Platform Shoes | U.K. 


And to round things up here's the version with wooden sole by Salvatore Deodato


1973 | Salvatore Deodato as seen in
Museum Cav. Andolfi | S. Elpidio A Mare (Marche region)
Photograph: Matteo Zaffaroni

Thursday, July 18, 2013

1969 | MOLASCHI | PARABIAGO


1969 | Molaschi
S. Lorenzo Di Parabiago, Milan
Source: Calzaure Italiane di Lusso magazine

1969 | Molaschi
S. Lorenzo Di Parabiago, Milan
Source: Calzaure Italiane di Lusso magazine

1969 | Molaschi
S. Lorenzo Di Parabiago, Milan
Source: Calzaure Italiane di Lusso magazine

1969 | Molaschi
S. Lorenzo Di Parabiago, Milan
Source: Calzaure Italiane di Lusso magazine




MOLASCHI
PARABIAGO, MILAN
I  N  D  E  X




1969 | Molaschi
S. Lorenzo Di Parabiago, Milan
Source: Calzaure Italiane di Lusso magazine

Wednesday, July 17, 2013

1968 | MOLASCHI | PARABIAGO

1968 | MOLASCHI
S. Lorenzo di Parabiago, Milan



MOLASCHI
Parabiago, Milan
I  N  D  E  X

Monday, July 15, 2013

1968 | STEFANO MARAZZINI | CREAZIONI DU BARRY | PARABIAGO, MILAN |

1968 | Du Barry Creations by Stefano Marazzini
Parabiago, Milan

1968 | Du Barry Creations by Stefano Marazzini
Parabiago, Milan


1967 | Du Barry Creations
by Stefano Marazzini

The Project
SS33
[Footwear In Parabiago, Milan]

Sunday, July 14, 2013

1847 | FÉLICIE DE FAUVEAU | RIGHT FOOT OF THE DANCER FANNY ELSSLER |

1847 | Félicie de Fauveau and Hippolyte de Fauveau 
Right Foot of the Dancer Fanny Elssler 
Vienna, Österrichisches Theatermuseum 
© Kunsthistorisches Museum Vienna 


1847 | Félicie de Fauveau and Hippolyte de Fauveau 
Right Foot of the Dancer Fanny Elssler 
Source: University Of Toronto/Professor A. Hood

SHOES & ART
1832-2009

Friday, July 12, 2013

1968 | MIRABILE | PARABIAGO, MILAN

1968 | Mirabile
Parabiago, Milan

MIRABILE

MIRABILE
Shoe factory

1958

1961

PARABIAGO'S FOOTWEAR EXHIBITION (1954-1960)
PART 1 | PART 2

Wednesday, July 10, 2013

1955-1963 | THE GUANTO [GLOVE] SHOES BY VIBELSPORT | NERVIANO, MILAN


1958 | Vibelsport Ad For The Guanto Shoes [Glove Shoes]
Nerviano, Milan

Nel 1955, allo scopo di favorire lo sviluppo dell'esportazione delle calzature italiane nel mercato americano, l'allora giovanissima Associazione Italiana dei Produttori allestì un'esposizione di modelli nell'ambito della National Shoe Fair di Chicago organizzata da George E. Gayou. Alla manifestazione parteciparono in tutto diciannove espositori, di cui dodici dalla Lombardia, soprattutto da Vigevano e solo cinque da altre regioni (due dall'Emilia Romagna, due dalla Campania e uno dalla Toscana). 

Tre espositori provenivano dall'area della SS33, Acfa di Milano (accessori), Griffi di Legnano e Vibelsport di Nerviano. Quest'ultima, la cui ragione sociale era "Soc. Acc. Sempl. Calzaturificio Vibelsport di Vibelli" di Nerviano (Milano), era presente all'esposizione con la sua serie "Guanto", una tipologia di calzature la cui richiesta di brevetto era stata depositata il 27 dicembre 1955.


In 1955, to promote footwear exports toward the U.S. market, the then newly founded Italian Manufacturers Association decided to join the ranks of the National Shoe Fair of Chicago, an annual national event organized by George E. Gayou.
Nineteen Italian exhibitors went to Chicago: among them twelve from Lombardy (the bulk from Vigevano) and five from other Regions (two from Emilia Romagna, two from Campania, one from Tuscany) . 

Three exhibitors were from the SS33Acfa from Milan (accessories), Griffi from Legnano (Milan) and Vibelsport from Nerviano (Milan). The latter showed its series "Guanto [Glove]", a patented shoe whose application was filed on December 27, 1955.


1959 | Vibelsport Ad For The Guanto Shoes [Glove Shoes]
Nerviano, Milan

"Il calzaturificio Vibelsport, ad esempio, era di proprietà di mio fratello Remo in società con tale Vibelli. Lavoravano come terzisti come una buona parte dei calzaturifici del distretto parabiaghese. Scarpe di alta qualità: tra gli altri producevano per la Baker-Benjes, un marchio americano di calzature maschili di classe (licenziatario di Ralph Lauren. NdR). Loro hanno realizzato le scarpe per il cestista Shaquille O'Neal - numero 59! - e hanno prodotto calzature che poi ha acquistato Michael Jackson." 
Dall'intervista a Erminio Zaffaroni: "From JFK to Blahnik: the Zaffaroni Collection"
"Take my brother Remo and his partner Mr. Vibelli for instance. The shoe factory was called Vibelsport: they produced very high quality footwear for others, like the American brand Baker-Benjes (licensee for Ralph Lauren Footwear Inc.). They have made leather shoes for the basketball player Shaquille O’Neal – number 59! I don’t know the American size. Not to mention shoes later bought by Michael Jackson." 
From the interview with Mr. Erminio Zaffaroni: "From JFK to Blahnik: the Zaffaroni Collection"

1955, October | Vibelsport Stand in Chicago
Mr. Vibelli (left) and Mr. Remo Zaffaroni of Vibelsport with the Guanto shoes
Chicago | National Shoe Fair

1963 | Vibelsport | Nerviano, Milan
The Guanto (Glove) Shoe


THE PROJECT
SS33
[Footwear In Parabiago, Milan]

Tuesday, July 9, 2013

OH, THOSE SHOES! | ITALIAN SHOES AT THE MUSEUM OF APPLIED ART | BELGRADE, SERBIA

OH, THOSE SHOES
At The MAA (Museum of Applied Art) | Belgrade, Serbia


"Oh, Those Shoes!" (16 maggio - 16 novembre 2013) é un'esposizione di calzature femminili curata da Bojana Popović e Draginja Maskareli al MAA (Museum Of Applied Art) di Belgrado, Serbia.
"Siamo alla terza generazione di curatrici del Museo di Arte Applicata, che collezionano calzature indossate in Serbia. Ora, alla mostra "Ah, quelle scarpe!" il pubblico può vedere per la prima volta una parte di questa collezione: un centinaio di calzature femminili dal XIX e XX secolo, conservate nelle collezioni del Dipartimento del Tessile e del Costume e dell'Arte Applicata. 
Le calzature dalla collezione del Dipartimento del Tessile e del Costume datano dal periodo tra il 1830 e il 1918 e tracciano il processo di trasformazione subito dall'abbigliamento della classe borghese serba durante il diciannovesimo secolo nella sua evoluzione dal tradizionale abbigliamento orientale verso la moda europea" 
Una parte della collezione museale viene mostrata per la prima volta e comprende pezzi che risalgono al 1830. Non manca una sezione italiana, qui mostrata in parte grazie alla cortesia di Bojana Popović.


"Oh, Those Shoes!" (16 May - 16 November 2013) is a women's footwear exhibition curated by Bojana Popović and Draginja Maskareli at the MAA (Museum of Applied Art) in Belgrade, Serbia
"This is already the third generation of female curators at the Museum of Applied Art that has been passionately collecting footwear worn in Serbia. Now, at the exhibition Ah, Those Shoes!, the audience can see for the first time a part of this collection: about one hundred pairs of women’s footwear from the 19th and 20th centuries held in the collections of the Department of Textiles and Costume and the Department of Contemporary Applied Art. 
The footwear items from the collection of the Department of Textiles and Costume date from the period between 1830 and 1918 and they trace the process of transformation undergone by the dress of the Serbian bourgeois class during the 19th century on its way from traditional Oriental dress towards European fashions. " 
A part of the museum collection is shown for the first time ever and features pieces which date back to 1830. Not to be missed the Italian section as you can preview here courtesy of Bojana Popović.


Ca. 1975 | Capriccio

1978/1979 | Ugo Rossetti
Parabiago, Milan

1983 | Ferragamo
Florence


OH, THOSE SHOES
All The Details H E R E