JEWELLED | THE CURIOUS CASE OF STEVEN ARPAD | HELP WANTED!

Quando il Metropolitan Museum di New York ha reso disponibili sul proprio sito le fotografie delle scarpe di Steven Arpad in tanti le hanno notate. Ma chi é Steven Arpad?

When the Metropolitan Museum Of Art website posted photos of Steven Arpad's shoes, more than a few took notice. But who is Steven Arpad?


1939 | Steven Arpad | Model no. 185 | 
"Although the dual strap is a prominent feature of this design, the most progressive elements are the extremely low throat of the vamp and the boxed form of the quarters."
Source: MetMuseum


Il Metropolitan museum possiede una straordinaria collezione di modelli di Steven Arpad, donati dal designer stesso nel 1947 al Brooklyn Museum e da lì confluite al Met nel 2009. 
La collezione consiste in settantacinque prototipi disegnati a Parigi nel 1939 e in un archivio di progetti di Arpad.

La nota del Metropolitan dice:
“A parte le linee di accessori in pelle e di gioielli che produsse a suo nome negli anni Quaranta, pare che Arpad abbia lavorato per lo più in modo anonimo. I prototipi sono accompagnati da un ricco archivio di disegni originali, che ha reso possibile l'identificazione come opere di Arpad di modelli creati per Balenciaga e Delman. Con alcuni esemplari nella collezione fra i più creativi, unici e singolari modelli di calzature, il patrimonio del museo risulta essere l'unico corpus documentato dell'opera di questo straordinario designer.”
Recentemente lo storico/collezionista Jonathan Walford ha lanciato un SOS, chiedendo a chiunque avesse informazioni su Arpad di renderle disponibili. Walford ha dato il proprio contributo raccontando un aneddoto accaduto mentre era il curatore del Bata Shoe Museum di Toronto. Dall'aneddoto si deduce che, oltre a quanto conservato presso il Metropolitan, ci sarebbe da qualche parte qualche altro modello creato da Arpad (e come vedremo, ha ragione). Walford ha però confermato che di Arpad molto poco si conosce oltre a quanto conservato al Metropolitan.

A cominciare dalla nazionalità: chi dice fosse francese, chi americano, mentre in realtà Steven Arpad era di origine ungherese. 
E questa é stata la nostra prima piccola scoperta.




NY's Metropolitan Museum stores a wonderful collection of models by the designer Steven Arpad, a gift made by Arpad himself in 1947 to the Brooklyn Museum and transferred to the Metropolitan in 2009. The collection is made of seventy-five shoe prototypes designed in Paris in 1939 plus an archive of sketches.

The Metropolitan note says:
“Aside from the lines of leather accessories and jewelry he produced under his own name in the 1940s, Arpad seems to have worked mostly anonymously. The prototypes are accompanied by an extensive archive of original sketches which has made it possible to identify uncredited shoe designs for Balenciaga and Delman as Arpad's work. Containing some of the most creative, unique, and unusual examples of footwear design in the collection, the museum's holdings appear to be the only documented body of the work of this extraordinary designer.”

Historian/collector Jonathan Walford recently sent out an S.O.S. in order to get more information about Steven Arpad. Walford added his own contribution summarizing what's known and reporting an anecdote occurred when he was the curator of the Bata Shoe Museum in Toronto

He thinks that some other models created by Arpad (in addition to the ones at the Metropolitan) must be stored somewhere. And he is probably right. 

In the end, aside from the Arpad legacy stored at the Metropolitan, very little is known. Starting from Arpad's origins: someone said he was French, others he was American. Truth is: 
he came from Budapest, Hungary. And this is the first little thing we discovered.

  
1939 | Steven Arpad | Model no. 337 | 
"Strappy sandals were de rigueur for evening wear in the late 1930s. This model is a very sophisticated and creative interpretation of the style, incoprorating interlinked U-shaped straps with a unique perforated bead and sequin trim. The inscriptions on the last read "Motif created because of metal bead" and "Designers job to find ideas."" | 
Source: MetMuseum

Lo abbiamo trovato in un articolo del 1964 nel quale il reporter della United Press International Gay Pauley rivela preziose informazioni dopo aver incontrato Steven Arpad:
Arpad, nato a Budapest, si trasferì a Parigi da ragazzo per studiare moda e arti applicate. Iniziò la sua carriera producendo articoli di lusso per Jean Patou e poi per Balenciaga, Schiaparelli, Paquin e Molineux. Disegnò e produsse collezioni prima della seconda guerra mondiale, ci dice. E prima della guerra fu sotto contratto anche per diversi marchi calzaturieri, tra i quali Delman e I.Miller.
Allo stesso tempo gestiva ditte di ricami sia a Parigi che a New York. Allo scoppio della Seconda Guerra mondiale, Arpad si dedicò alla gestione della sua azienda di ricami, aprì una casa di abbigliamento sportivo e produsse accessori per designer del pronto-moda. Ebbe un grande successo negli anni del conflitto con la sua linea dedicata alla vendita al dettaglio di gioielleria non metallica, fatta con pizzi, fili intrecciati e a rete e passamaneria.
Nel corso degli anni ha impreziosito come bijoux un po' di tutto, dai pettinini a alle cinture alle scarpe. Produsse copricapi gemmati per trattenere i capelli lunghi quando  questi erano di moda e ripropose gli spilloni-gioiello fermacapelli durante gli anni post-bellici"


We know this because we found an article published in 1964 by United Press International reporter Gay Pauley. He met Steven Arpad and gave us invaluable facts to fill the blanks.
Arpad, Budapest-born, moved to Paris as a young man to study fashion and applied arts. He started his career making boutique items for Jean Patou and ultimately for Balenciaga, Schiaparelli, Paquin and Molineux. He designed and made collections before World War II, he said. And before the war also he was under contract to several U.S. shoe firms including Delman and I.Miller. 
At the same time he was operating embroidery firms in both Paris and New York. When World War II started, Arpad moved to operate his embroidery firm, open a sportswear house and to do accessories for ready-to-wear designers. He made a big splash during the war years with his retail line of metal-less jewelry, made with lace, braiding, net and passamenerie.

During the years, he has jewelled everything from combs to belts to shoes. He made jewelled snoods when long bobs were popular and brought back the jewelled hatpin during the post-war years. “


1955 | Bib of pearls and rhinestones by Steven Arpad
The model wears a sleeveless cardigan designed
by Rudi Gernreich for Westwood Knitting Mills
Source LIFE magazine

Inventò nuove tecniche per la creazione di gioielleria ed accessori:
"la tecnica pavée, che è il fissaggio di pietre o altri materiali su pelle, tessuti, pelliccia e cotone (...), usata per aggiungere il tocco finale a decorazioni-gioiello o coperture gemmate per scarpe essenziali e borse per diversi produttori." 
oppure la tecnica émaux
"... un metodo chimico di applicare colore ai materiali per dare loro un aspetto di porcellana, mosaico o ceramica"
Furono dunque i gioielli a distoglierlo dal design calzaturiero: dal 1964 la sua principale attività fu il design di gioielleria
"per designer del calibro di Normal Norell  e Pauline Trigère. Per la collezione autunno-inverno di Miss Trigère, ha usato il "pavée" su pellicce e abiti da sera. Per dare un'idea del lavoro di incollaggio implicato, Arpad dice che in un solo scialle per la collezione Trigère sono state usate 54.000 pietre. La sua azienda impiega circa 160 persone per le diverse lavorazioni".
L'ultima notizia che abbiamo è che negli anni Settanta Arpad era fashion designer per la società Elgin American, produttrice di gioielleria, portagioie e astucci per il trucco, con sede a Elgin, Illinois.

[Fonte: Chilton's Jewelers' Circular | 1970].



He invented new techniques in making jewelry and accessories, the pavée for instance 
"... which is a cementing of stones or other materials on leathers, fabrics, fur – and cotton (...) used to add the finishing touches to jewel trim or jewel covering for basic shoes and handbags for several manufacturers”, or the “émaux, a chemical method of applying color materials to give them a porcelain, mosaic or ceramic look”.
So, it was jewelry that diverted him from footwear. In 1964 his main activity was working 
“... for such designers as Normal Norell and Pauline Trigère. For Miss Trigère’s fall and winter collection he used “pavée” on furs and evening clothes. To get an idea of the paste-up job involved, Arpad said one triangular stole at Trigère’s alone used 54.000 stones. His factory has some 160 persons doing the various treatments”.
In the 1970s Arpad was the fashion designer for the company Elgin American, maker of jewelry, watch cases and compacts, based in Elgin, Illinois.

(Source: Chilton's Jewelers' Circular | 1970).

Original Caption:
… glinting eardrops of almost weightless new material called "Emaux" and, below, 
spiral-pavee bangle  bracelets, both by Steven Arpad... 
Source: The Herald Statesman, Yonkers, NY July 27, 1964



1939 | Steven Arpad | 
"Arpad quotes directly from current fashion in this design with its whimsical and feminine blouse-like treatment of the closure. The elegance and refinement of the design masks the simple concept of a piece of leather brought up around the foot, tied at the throat, and the loose top edges allowed to collapse into folds." | 
Source: MetMuseum

1939 | Steven Arpad | Model no. 140 | 
"This fantasy design suggests a Near Eastern influence, recalling contemporary cinema costumes for Biblical or Egyptian epic films. The sculptured platform sole forming functional hooks is rather idiosyncratic, but is seen in other Arpad designs." | 
Source MetMuseum

1939 | Model no. 140 | Detail |
Source: MetMuseum

Sino a prova contraria, la prima a parlare di Steven Arpad é stata Linda O'Keeffe, che nel suo libro "Shoes - A Celebration Of Pumps, Sandals, Slippers & More" (1996 - Workman Publishing Company) ha beneficiato della collaborazione del figlio di Steven,  James Arpad, designer di gioielli piuttosto noto negli anni '80. Le scarpe di Arpad pubblicate su "Shoes" NON fanno parte della collezione del Metropolitan di NY. Eccole.

Until the contrary is proved, the first to showcase Steven Arpad was Linda O'Keeffe in the book "Shoes - A Celebration Of Pumps, Sandals, Slippers & More" (1996 - Workman Publishing Company). She benefited of Steven's son James, a jewel designer well known in the 1980s. The Arpad's shoes featured in the book don't belong to the Metropolitan collection.


1930s | Steven Arpad |
Model with "trapunto" technique 
Source: Shoes by Linda O'Keeffe

1950s [??] | Steven Arpad | 
Slide, a model with the "Ramshorn" heel |
Source: Shoes by Linda O'Keeffe


1950s | Steven Arpad | 
Source: Shoes by Linda O'Keeffe


F O O T N O T E
"Intorno alla metà degli anni '90, mentre ero al Bata Shoe Museum, venimmo contattati da Steven Arpad, o da un suo rappresentante, a proposito di materiale d'archivio … il museo non acquisì quanto gli venne proposto, qualunque cosa fosse. E con il senno di poi … mi piacerebbe poter ricordare qualche dettaglio in più … c'é nessuno lì fuori che ha qualche informazione su Arpad?" 
Jonathan Walford | kickshawproductions.com

Una domanda: e se fosse stato James Arpad a proporre al Bata Shoe Museum il materiale di cui parla Walford? Il periodo (1995-1997) combacia con la redazione del libro di Linda O'Keeffe e soprattutto con la volontà di non lasciare nell'oscurità reperti preziosi che a questo punto sono nelle mani di ...??



"When I was at the Bata Shoe Museum in the mid 1990s, we were contacted by Steven Arpad, or his legal representative, about some archival material of his … the Bata Shoe Museum did not acquire whatever it was that was being offered. I wish I knew or could remember more... anybody out there know more about Arpad?"
Jonathan Walford | kickshawproductions.com

So the question is: could have been James Arpad who proposed the material to the Bata Shoe Museum? The time frame fits with the O'Keeffe's book (1995-1997) and it makes perfect sense the search for a spotlight for such precious material.

Now, where's James Arpad and his father's (?) shoes??


 

Archive