1950's | André Perugia | As seen on Vogue | October 1956 | |
2 SFERE E MEZZA.
Dettaglio di una doppia pagina apparsa su Vogue nell'ottobre 1956. Foto facilmente reperibile in rete, ma quasi mai le calzature vengono attribuite ad André Perugia. Sino a prova contraria, é l'unica foto esistente di questa scarpa, di cui non si sono conservati esemplari né si conosce una datazione più precisa. Sconosciuto persino il nome del fotografo.
2 SPHERES AND A HALF.
Detail taken from a two-page spread on Vogue (October, 1956). It appears frequently on the web but very rarely the shoes are credited to André Perugia. Until the contrary is proved, nothing is known about this masterpiece: where it is kept (is it?) nor the year of shoe's manufacture. Even the photographer's name is unknown.
1950 | André Perugia | One sided cutaway mule Source: Heavenly Soles by Mary Trasko [1989 Cross River Press] |
1950 | André Perugia | One sided cutaway mule Source: La Chaussure by Jean-Paul Roux [1980 Atelier Achette] |
3 SFERE E MEZZA.
La didascalia della foto in bianco e nero tratta dal libro "Heavenly Soles" recita così:
"Modello di PERUGIA indossato da Josephine Baker nel film Zou Zou, 1934. (Museo Charles Jourdan, Romans)
ma viene totalmente smentita dalle foto e soprattutto dalle dichiarazioni di Eartha Kitt.
In "Zou zou" le uniche scarpe (non sandali) che assomigliano sono quelle che si intravedono al termine del film nella scena del balletto nella gabbia e appena dopo nel camerino. Appare più verosimile, ma comunque errata, la datazione del libro di Jean-Pierre Roux (1948).
3 SPHERES AND A HALF.
The caption of the b&w photo from the book "Heavenly Soles"says:
"Model by PERUGIA worn by Josephine Baker in the film Zou Zou, 1934. (Musée Charles Jourdan, Romans)"
but it's totally disproved by Eartha Kitt's photos and statement.
"Model by PERUGIA worn by Josephine Baker in the film Zou Zou, 1934. (Musée Charles Jourdan, Romans)"
but it's totally disproved by Eartha Kitt's photos and statement.
In "Zou Zou" the only lookalike shoe (not sandal) - can be seen at the end of the movie (the ballet in the cage and just after it in the dressing room) but it's a stretch anyway. Jean-Pierre Roux's date appears more likely (1948), however still wrong.
1934 | André Perugia | The original model | detail
Source: HistoricImages
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1934 | IL MODELLO ORIGINALE (4 SFERE E MEZZA)
Parte di una collezione di tacchi futuristici, è il modello che più ha colto l'interesse della stampa. La didascalia della foto di agenzia riportava:
CREAZIONE CALZATURIERA DA PARIGI
Tra i passeggeri arrivati a New York il 6 marzo a bordo della S.S. Berengaria c'era André Perugia, famoso creatore di scarpe e direttore del marchio Padova di Parigi. Nel dettaglio, una delle sue creazioni.
CREDITLINE (ACME) 3/6/34
1934 | THE ORIGINAL MODEL (4 SPHERES AND A HALF)
It was part of a collection of futuristic heels, but the spheres got almost all the attention. The photo caption of the press photograph reads:
SHOE CREATION FROM PARIS
Among the passengers arriving in New York March 6th on the S.S. Berengaria was André Perugia, director of Padova, Paris, famous shoe designer artist. Here is a closeup of one of M. perugia's creations.
CREDITLINE (ACME) 3/6/34
1934 | Novel Footwear from
André Perugia
Source: Elmira Star Gazette - March 15, 1934
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Andrè Perugia shoes from 1918 to 1956 1956, October | Vogue | Source: Dovima Is Divine |
L'intera pagina sinistra delle due pubblicate da Vogue. La scarpa in nero e oro in alto a destra é quella omaggiata da Andy Warhol negli anni '50 .
Left page of the two-page spread published by Vogue. The black and gold shoe (top right) was a Warhol favourite.
1950-1954
EARTHA KITT
LOVES THE TALON A BOULES
INTRODUCING
HEELSTORY
HEEL HISTORY IN PICTURES
FOOTNOTES
[1]
1994 | Andrea Pfister for I.Magnin & Co. Source: SONS (Shoes Or No Shoes? MuseuM) |
Andrea Pfister | Heelstory | Source: San Francisco Chronicle |
Andrea Pfister non é conosciuto per essere un imitatore, tutt'altro. Ce lo conferma Maria Canella, curatrice dell'Archivio Pfister:
la scarpa bianca con stelle in oro è delle collezione "Le Boulier" del 1994.Il tacco è certamente un omaggio ad André Perugia che era per Pfister un riferimento fondamentale.Nell'altra foto sono presenti tre scarpe con tacchi molto elaborati che com'è noto sono stati una passione per Pfister.Da sinistra:"Le Boulier", 1994 (tessuto rosso stampato con stelle oro)"Le Rideau de Scène", 1994 (daino nero con arabeschi oro)"Le Trapèze brode", 1992 (tessuto rosso damascato, tacco intarsiato con brillantini)
Sandali con il tacco in questione si possono vedere da Shoe Icons (Virtual shoe Museum) e al Bata Shoe Museum.
Andrea Pfister is not known to be an imitator, far from it. This is confirmed by Maria Canella, curator of the Pfister Archive:
the white shoe with gold stars is from the collection "Le Boulier" (1994).
The heel is certainly a tribute to André Perugia, which was a fundamental reference for Pfister. Pfister had a knack for elaborate heels.
From the left:
"Le Boulier," 1994 (printed red fabric with gold stars)
"Le Rideau de Scène," 1994 (black buckskin with gold arabesques)
"The Trapèze brode ', 1992 (red damask fabric, inlaid heel with encrusted rhinestones)
For completist: other Pfister sandals with the stacked heel can be seen at Shoe Icons (Virtual Shoe Museum) and at Bata Shoe Museum.
Who doesn't love a Perugia heel?
Source: Bata Shoe Museum
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Label info about the Pfister sandal at SONS Museum courtesy of MYRIAM DELFOSSE.