MISS SPINELLY | TRUE ICON OF THE ROARING TWENTIES | PART 5 |

1925 | Andrée Spinelly
Black dress, with bodice in black and white “fulgurante” silk and a black coat with silver fox trimmings by Bouiseboulanger. 
Hat with a decoration of silver metal by Lewis. Shoes by André Perugia. 

Fin dagli esordi, tutto ciò che Spinelly indossava in scena e fuori veniva amplificato da una eccezionale attenzione mediatica, tanto che queste foto raccontano l'evoluzione della moda parigina attraverso abiti, costumi di scena, calzature e accessori.

Everything Spinelly used to wear on and off stage got huge media attention and her photos represents the history of Parisian fashion's evolution. 


1908 | Spinelly at the beginning of her career.
Evening dress by Lachartroulle.  
"Old blue" draped liberty dress, fully draped corsage lace-edged with gold and silver;  violet velvet around the sleeves.
Source: Les Modes magazine

Nella prima fase della sua carriera Spinelly si appoggiò alla notorietà di Paul Poiret, che fu il suo stilista preferito sia per la produzione dei costumi che degli abiti.  Per le calzature si rivolse ad André Perugia, al quale Spinelly rimase fedele per moltissimi anni. 

Poiret fu il punto di riferimento dell'attrice sino all'avvento della prima Guerra Mondiale. La collaborazione era probabilmente iniziata da tempo, ma la prima testimonianza ufficiale risulta essere la commedia "Plus ça change" di Rip, al Théâtre Michel a Parigi (1915). Spinelly, ventottenne era prima attrice e Poiret era già un'autorità nella creazione.


At the beginning of her career, Spinelly placed her trust in the notoriety of Paul Poiret, her favourite designer for the production of both costumes and gowns. André Perugia was the shoemaker of choice, whom Spinelly was faithful over the years.

Until the advent of the First World War, Poiret worked closely with Spinelly. Most probably the collaboration had begun earlier, but the first official evidence is the comedy "Plus ça change" by Rip, staged at the Théâtre Michel in Paris (1915). Spinelly, twenty-eight years old, was the leading actress and Poiret was already an authority in fashion. 



1921 | Spinelly wears Poiret

1921 | Andrée Spinelly wears a Paul Poiret creation


Nel corso dei primi dieci anni di carriera, il gusto di Mlle Spinelly aveva guadagnato una tale autorevolezza, da consentirle di poter scegliere anche nomi sconosciuti o poco noti. Fu ciò che accadde quando Poiret fu precettato in tempo di guerra: in quegli anni Spinelly scoprì il talento del giovanissimo Charles Gesmar (allora appena quindicenne) che in seguito divenne il costumista di Mistinguett.

During her first ten years of career, Mlle Spinelly’s taste raised exponentially and she enabled her to scout unknown or overlooked designers. When Poiret was enlisted Spinelly discovered the talent of the very young Charles Gesmar (then only fifteen years old), which later became Mistinguett’s costume designer.

1917 | Spinelly by Charles Gesmar

1919 | Mlle Spinelly dressed by Juliette Courtisien

White leather suit with green decorations
Source: "La Rampe" magazine

Dopo la rottura con Gesmar, una parentesi con Juliette Courtisien nel 1919:
"Non trovate che sia un avvenimento molto parigino? La frizzante, la conturbante, la palpitante Spinelly ha affidato a Juliette Courtisien, regina della moda, il delicato compito di vestirla in città come a teatro"
[La Rampe - Novembre 1919]
Mademoiselle Spinelly riprese la collaborazione con Poiret non appena terminata la Guerra e la continuò fino all'inizio degli anni Venti. Probabilmente il sodalizio si interruppe per banali motivi di natura economica: se è vero quanto dice Poiret nella sua biografia, "En habillant l'epoque" (Paris, Grasset - 1930),  non gli furono mai pagati i lavori per il rifacimento dell'abitazione parigina di Spinelly

All'incirca dalla metà degli anni Venti, la griffe preferita di Spinelly divenne Louiseboulanger (1878-1950) di cui divenne modella per contribuire al lancio delle forme più fascianti e delle fantasie stampate e fresche della stilista.


After Gesmar, there was an interlude with Juliette Courtisien in 1919:
"Isn't it a very Parisian event, is it? The scintillating, the fascinating, the vibrant Spinelly entrusted Juliette Courtisien, a queen of fashion, with the delicate task to make both her stage and off-stage clothes." 
[La Rampe - November 1919]
Then, after Poiret came back from the War, Mademoiselle Spinelly recharged the collaboration with him up to the early Twenties.

Eventually the venture with Poiret came to a halt due to trivial economic reasons. According to Poiret's autobiography "En habillant l’ epoque" (Paris, Grasset, 1930) the refurbishing of Spinelly's house in Paris was never paid. 

Starting from the mid-Twenties, Spinelly’s favourite griffe became Louiseboulanger (1878-1950). She even modeled for her and contributed a great deal to the designer's success. 


1926 | Spinelly wears a "dress of gold lamé 
embroidered with uncouth pearl, big motive of turquoise
and coral, trimmed with fur" by Louiseboulanger.


1926 | Spinelly wears Louiseboulanger.

1927 | Spinelly wears Louiseboulanger

Source: Agence Meurisse
Diff. par l'Agence Meurisse (Paris)



1927 | White fur by Max 
Source: Les Modes magazine

1929 | Spinelly wears Louiseboulanger
Black tulle, embroidered with silver, 
a pink-rose deshabillé. 

1929 | Spinelly wears a "printed chiffon 

evening frock" by Louiseboulanger.

1930 | Spinelly wears Louiseboulanger 

Source: Opera Gloves

1930 | Printed dress by Louiseboulanger.


1930 | Dress in black and pink taffeta by Louiseboulanger


INTRODUCING MISS SPINELLY | TRUE ICON OF THE ROARING '20S
FEAT. ANDRE PERUGIA
| PART 1 |

MISS SPINELLY | TRUE ICON OF THE ROARING '20S
| PART 2 |

MISS SPINELLY | TRUE ICON OF THE ROARING '20S
FEAT. ANDRE PERUGIA
| PART 3 |

MISS SPINELLY | TRUE ICON OF THE ROARING '20S
| PART 4 |


 

Archive