1957 - 1971 | THE CHANEL TWO-TONE SLINGBACK | THE HISTORY IN PICTURES

1957 - 1971 | CHANEL | STORIA PER IMMAGINI DEL FAMOSO SANDALO BICOLORE |

1961 | Photo Paul Shutzer |
Source: LIFE

L'anno é certo - 1957 - ma chi lo ha disegnato per primo? Raymond Massaro o René Mancini? La disputa é ancora aperta. Interessa a qualcuno? A noi sì, ma una risposta non l'abbiamo. Quindi nel frattempo ecco la storia per immagini e anche una piccola sorpresa.

The date is certain - 1957 - but who designed it first? Raymond Massaro or René Mancini? It's still an open debate. Do someone care? Well, we care. Unfortunately we can't provide further info. So, meanwhile, please enjoy the gallery and a little surprise.



1957 | Raymond Massaro for Chanel
Source: MET Museum
1957 | Raymond Massaro for Chanel
Source: MET Museum
Ca. 1959 | House Of Chanel
Source: MET Museum
50s | Massaro for Chanel
Source: MET Museum

Ah, ecco il logo. Nemmeno fosse un profumo. Ora neanche sulle sneakers lo mettono più (a parte qualche egocentrico). Del resto non c'é bisogno: il logo URLA e su di una scarpa elegante davvero non serve. Il malvezzo é comunque durato poco. E poi - guardate - anche Imelda é d'accordo con noi. 
Oops: here we go with the logo. Like a fragrance. The logo can't find room on sneakers anymore (not counting ego-bloated brands) and - if you think about it - there's no need: the logo SCREAMS, and is unsuitable for elegant shoes. The malpractice lasted a season and quickly disappeared. By the way: Imelda agrees.


2012 | Imelda Marcos
at the Marikina Fotwear Museum | Manila
Photo by Michelle Wranik | Source: The Sidney Morning Herald

1963 | René Mancini for Chanel
Source: MET Museum
1963-1965 | Raymond Massaro for Chanel
Source: MET Museum
60's | André Perugia
Source: Lasseron & Associés [see Footnote #2]
1970 Ca. | Delman
Source: Hot Shoes by Maureen Reilly | Schiffer | 1998




1971 | Charles Jourdan
Source: Musée International De La Chaussure | Romans
Photo by Christophe Villard



"É stato copiato un milione di volte. Io e mio padre abbiamo lavorato con Coco Chanel per creare questo sandalo più di cinquant'anni fa".
Raymond Massaro
In effetti il bicolore ha attraverso i decenni mantenendo inalterata la propria forza e chiunque lo abbia concepito può certamente dirsi orgoglioso.


"It has been copied a million times. My father and I worked with Coco Chanel to create this sandal about 50 years ago." 
Raymond Massaro


The two-tone design remains today one of the strongest after decades since its inception; whoever invented it can be very proud of himself.


Ca. 1851 | C.S. Gilman
Source: V&A Museum

E qui ci fermiamo. Le variazioni successive sono minime e se ci sono riprendono quanto già realizzato in passato. Come il logo. Sì, il logo é tornato. Se assumevano Imelda come testimonial facevano meno danno.

Our story ends here. Later designs didn't stray too much from the original. They even put the logo back. Yes, the logo. Hiring Imelda as testimonial would have been a better move.



F O O T N O T E S

[1]

C.S. Gilman non é stato il primo ad utilizzare il bicolore: gli esempi si ritrovano intorno al 1840 sia negli Stati Uniti (stivali "Congress") che in Europa (stivali "Garibaldi"). Nessun modello è però più adatto di questo per chiudere in bellezza la galleria Chanel.

Le scarpe sono state esposte alla Grand Exibition di Londra nel 1851. É un modello definito straight, cioé senza differenza tra scarpa destra e sinistra.

C.S. Gilman wasn't the first to exploit the two-tone design. Earlier examples can be traced both in U.S.A. ("Congress" boots) and Europe ("Garibaldi" boots). All the same, the Gilman's is the one fitting to wrap it up such a luscious gallery. 

These little shoes were shown at the Grand Exhibition in London back in 1851. It's a straight model: no difference between left and right foot.


[2]

Il modello di Perugia é stato venduto dalla casa d'aste Lasseron & Associés (Parigi) nel dicembre 2006. La nota a corredo del lotto 74 recita così: 

# 74: modello di Perugia, André (1893 - 1977) 

Scarpa chanel in capretto beige, punta in raso nero, tacco alto rivestito in capretto beige. Valutazione: € 1.500-2.000. 


The Perugia shoe was sold at the auction held at Lasseron & Associés (Paris) back in December 2006. The complete description said: 

#74: model by Perugia, André (1893-1977) 

Chanel shoe, beige kidskin, black satin toecap, high heel in beige kidskin. Estimate € 1,500-2,000



2006 | Lasseron & Associés catalog


[3]

Maybe an inspiration, maybe not, but for historical purposes here's the 1948 Delman two-tone:


Source: LIFE Magazine - April 26, 1948


THE CHANEL SANDAL AS SEEN ON
STOLEN KISSES/BAISERS VOLES/BACI RUBATI | 1968
BY FRANÇOIS TRUFFAUT
PART #1 | PART #2


 

Archive